top of page

Onthulling kunstwerk Egg-bag van Karel Van Roy!


"Het is een hele eer om op deze prominente plaats aan het ontmoetingscentrum OC Kleine Beer dit prachtige kunstwerk van onze Beernemse klasse-kunstenaar Karel Van Roy te mogen onthullen", aldus schepen van cultuur Patricia Waerniers.

Het is intussen een traditie dat er elke legislatuur een kunstwerk wordt aangekocht door de gemeente Beernem.

Na een kunstwerk van Liesbeth Vandeweghe, Jean-Claude Vanhaecke (de 'Lattenkliever' in 1994, te vinden voor het voormalige Sociaal Huis in St-Joris) , Jef Claerhout (de 'Knotwilg met uilen' in 2013 te vinden op de Markt in Oedelem), Rik Beuselinck (de 'Balance' in 2019 vooraan de Markt in Oedelem), wordt dit keer gekozen voor een kunstwerk van Karel Van Roy.

Karel Van Roy, een plaatselijke kunstenaar die in het bovenvermeld rijtje kunstenaars meer dan zijn plaats verdient. Het schepencollege keurde op 2 oktober 2020 de aankoop van een kunstwerk van Karel Van Roy goed en vervolgens gaf de gemeenteraad op 15 oktober 2020 unaniem groen licht. Op zondag 21 juni 2021 kon ik als schepen van cultuur samen met burgemeester Jos Sypré, de kunstenaar Karel Van Roy en alle genodigden, dit bijzondere kunstwerk onthullen.



Wie is Karel Van Roy ?


Karel maakte al verschillende werken in opdracht van de gemeente Beernem: o.a. de gedenksteen voor het ossuarium op de begraafplaats Sint-Joris, de cultuurtrofee het Beerlanderke en de sporttrofee Gouden Beren, het gedenkmonument voor oorlogsslachtoffers in Oostveld (in 2020) enzoverder...

Ook als funerair kunstenaar verdiende Karel zijn strepen en een aantal realisaties zijn ook te bewonderen op de Beernemse begraafplaatsen: nl. rustplaats Zusters van Zeven Weeën, restauratie grafkapel familie Devrière en familie Devos, het grafteken voor schepen André Vande Velde (één van de bezielers voor het OC Kleine Beer) en nog andere.


Karel studeerde binnenhuisarchitectuur aan het Hoger St. Lucasinstituut te Brussel en volgde beeldhouwen vrije vormgeving aan de Kon. Academie te Mechelen. Als geschoold kunstenaar laat Karel zich hoofdzakelijk opmerken met zijn werk, zijn schitterend werk. Het is voor Beernem een grote eer een klasse-kunstenaar als Karel onder zijn bewoners te mogen rekenen.

Karel is geen tafelspringer, geen grote mond… Hij is een zeer innemende en minzame persoonlijkheid, die zich het allerliefst uitdrukt met en door zijn kunst.


Erkenning voor Beernems kunstenaar Karel Van Roy


Op 21 januari 2021 werd onze Beernemse kunstenaar Karel Van Roy 70 jaar: een mooi moment voor de gemeente Beernem om een werk van hem een plaats te geven in de openbare ruimte. Op een symbolische plaats aan het ontmoetingscentrum.

Op zijn 70ste verjaardag… na een carriere om u tegen te zeggen, is de gemeente Beernem trots een kunstwerk van Karel Van Roy te kunnen inhuldigen. De gemeente Beernem gaf als blijk van erkenning voor de rijke loopbaan van Karel, waarin hij leefde met en voor de kunst, met een atelier hier in Beernem, hem heel graag de kans om een vrije creatie te maken. Een kunstwerk voor de gemeente Beernem: de gemeente waar hij al vele jaren leeft met zijn gezin.




Egg-bag


Het kunstwerk Egg-bag, een beeld in blauwe hardsteen van 2m70 hoog heeft een symboliek die opvallend goed past bij de tijd waarin we nu leven. Een tijd waarin we noodgedwongen op onszelf terugplooien en ons eigen leven overschouwen. Egg-bag toont een figuur die 'met een ei' zit. Is het een last die hij meetorst, een gezwel, of is het toch ook het begin van een nieuw leven?



De figuur staat aan de rand van een afgrond, maar kijkt hoopvol omhoog, naar het OC Kleine Beer nota bene, want cultuur geeft hoop, verbindt mensen, geeft moed om een sprong te wagen en het leven opnieuw in handen te nemen.

Hopelijk kan het kunstwerk mensen inspireren om in moeilijke tijden opnieuw hun leven in handen te nemen.


Karel is de geknipte persoon om net in deze corona-periode wat straaltjes hoop te brengen… Het ‘vrije werk/creatie’ van Karel Van Roy gaat immers meestal over het gevoelsleven van de mens, dat hij in beeld brengt in hoofden, aangezichten, lichamen... Wat heel vaak aanwezig is in zijn werk is zijn ambitie om het innerlijke te laten aflezen in het uiterlijke.





Karel Van Roy aan het woord over Egg-bag..


Egg-Bag

Ooit verhuisde ik een steen van ergens naar een andere plaats; naar die plek, mijn plek waar ik leef, woon, liefheb, geliefd word.

De plek waar ik werk voor hen die ik liefheb.

Zes ton geologisch gevormde materie, een splinter uit een stuk korst van onze aarde. Een blok, blauwe hardsteen.

Vele jaren vertoefde ik in de onmiddellijke nabijheid van die steen, liep er voorbij en keek ernaar.

Ik heb ermee gepraat zonder een enkel wederwoord. En veel betast.

Net zolang tot ik tot het besef kwam dat die steen naar mij gekomen was, omdat hij mij nodig had.

Wordt het onderhandelen? Moet ik beitels smeden en slijpen, slijpschijven en persluchthamers bovenhalen? Welke duivelse krachten en machten laat ik hierop los? Of wordt het eerder een verleidelijk spel van geven en nemen?

Ontdoen van het overtollige, nodig om tot de essentie te komen, in denken en in handelen.

Ont-luiken, ont-wikkelen, ont-hullen, ont-bolsteren.

Bevrijden en vol spanning uitkijken naar wat omsluierd is.


De oervorm… het ei.

Nog voor er ook maar één handeling gesteld is, zie ik het ei… ingekapseld in een rechtopstaand figuur. Deze draagt het ei op en in zichzelf als een rugzak die zijn rug doorboort tot dwars door zijn borst. Is het een last, een gezwel, of is het toch ook de oorsprong van een nieuw leven?


Het ei... diepste kern van het individu, symbool van levensenergie en het alles bevattend begin van leven… vóór het geboren worden.


Vragend staart mijn figuur naar boven, afhangende armen zonder handen, machteloos en onzeker schuifelend voorbij alle hindernissen, tot aan de afgrond.

Het laatste moment om te beslissen. Of vallen?

Ontdoen van het overtollige...


Egg-Bag, je hield me jouw beeld voor ogen.


Terwijl ik nog op zoek was naar een antwoord, met een rugzak, die ik voelde tot in mijn borst, schuifelend over hindernissen tot aan de afgrond.


Het is nú de tijd, om dat beeld te verhuizen.

Karel,

Beernem oktober 2020




Curriculum Vitae van Karel Van Roy


° Kapelle-op-den-Bos 21 januari 1951, gehuwd met Ann De Muynck, 2 zonen Ibe en Leun


  • Studeerde binnenhuiskunst aan het Sint-Lucasinstituut Brussel, volgde beeldhouwen aan de Kon. Academie Beeldende Kunsten Mechelen en lerarenopleiding, pedagogisch hoger onderwijs, Brugge.

  • Werkte als interieurontwerper voor Kunstwerkhuizen G. Van Haelewijn Brugge en later als beeldhouwer restaurateur aan verschillende kerken voor NV Building Mortsel.

  • Nam deel aan verschillende wedstrijden voor beeldhouwkunst, won in 1974 de prijs Pro-Civitatae en later andere prijzen

  • Realiseerde o.a. het grafteken van Marcel Broodthaers, het beeld voor de bibliotheek te Kapelle-op-den-Bos, een bas-reliëf voor het Hivset te Turnhout, een watersculptuur voor OptimaT te Lichtervelde, beeld St.-Pieter voor St.-Pieterskerk te Leuven. http://www.kerkleuven.be/HeiligePetrus.php

  • Deelname in 1997 aan het internationaal symposium voor beeldhouwers te Sprimont.

  • Was medeorganisator en deelnemer van de kunstprojecten Salle-Amie (1999) en Tricotri (2002) te Beernem.

  • Nam jaarlijks deel aan verscheidene groepstentoonstellingen en gaf een overzichtstentoonstelling van eigen werk in Kapelle-op-den-Bos in 2001.

  • Jaarlijks deelnemer Buren bij Kunstenaars van de prov. W.Vl.

  • Realisatie banderol ‘Vrede van Utrecht’ i.s.m. Richard Wendling in 2013

  • Reportage De ambachter op Dobbit tv in 2015

  • Werkt sinds 1987 als zelfstandig beeldhouwer: maakt graftekens, watersculpturen, doet restauratiewerken en creëert vooral zijn eigen beeldhouwwerken.

  • Sedert 2004 tot 2017 lesgever beeldhouwen in eigen atelier.




Comments


bottom of page